Bilmeniz Gereken Dijital Pazarlama Terimleri

Dijital pazarlamanın arama motorları, web siteleri, mobil uygulamalar, sosyal medya platformları gibi sanal platformları kullanarak internet kullanıcılarına sunduğu reklamları ifade ettiğini günümüzün en etkili pazarlama aracı olduğunu bir önceki dijital pazarlama nedir nasıl yapılır yazımızda detayıyla bahsetmiştik.

Çevrim içi medya kaynaklarının kullanılarak; hizmetlerin, ürünlerin, markaların duyurulması, bilinirlik kazanılması amacıyla pazarlanması olan dijital pazarlamanın derinlerine dalmadan önce genel hatlarıyla terimlerinden bahsettik!

A/B Testi Nedir?

A/B Testi, hedef kitlenin hangisini tercih ettiğini öğrenmek için dijital içeriğin iki versiyonunu – yani “Versiyon A” ve “Versiyon B” – test etme sürecidir. Hangi alternatifin daha faydalı ve daha etkin olacağı testi olan A/B Testinde dijital içerikler söz konusu olduğunda, bu tercih genellikle dönüşüm oranıyla ölçülür. Yani demek istediğimiz kullanıcıların ziyaretleri sırasında istenen bir eylemi gerçekleştiren bir web sitesi veya uygulamayı ziyaret edenlerin sayısı bu bir e-posta listesine kaydolma olabildiği gibi bir ürün veya hizmet satın alma veya ücretli üyelik için abone olmak da olabilir.

A/B testi hakkında daha ayrıntılı bilgi edinmek için:

Arama Motoru Pazarlaması (SEM)

Arama motoru pazarlaması (SEM), reklamları kullanarak web sitesinin trafiğinin artırılmaya çalışıldığı, Google arama sonuçlarında (SERP) sayfanın üst sıralarında konuşlandırılarak müşterilere ulaşmak için kullanılan ücretli reklamları kapsar. Görüntülenme ve tıklanma miktarlarını tanıtım yaparak yükseltmeyi amaçlayan internet pazarlama yöntemi olan SEM, sponsorlu veya reklam etiketiyle kullanıcılara sunulur ve kolay, pratik yolla ihtiyaç sahibi olan kullanıcılara ürün ve hizmetlerinizi sunmuş olursunuz.

Ayrıntılı Bilgi İçin:

Blog

Herkes blogun ne olduğunu oldukça iyi bilmekte ancak dijital pazarlama dünyasında bloglar kişisel sitelerden çok daha fazlasıdır. Aslında, şirket blogları ve blog gönderileri, içerik pazarlamasının ve olası satış oluşturmanın merkezinde yer alır. Müşteri tabanınızla alakalı ve en iyi SEO (arama motoru optimizasyonu) uygulamalarına göre yazılmış kaliteli blog içeriği, sitenizi Google ve diğer arama motorlarında tüketiciler tarafından “bulunabilir” hale getirir ve sizi bulduklarında sitenizde tutar. Bu da etkili bir şekile kullanıcı güveni kazanılması dolayısıyla kullanıcının müşteri olmasının önünü açması anlamına gelmektedir.

BR (Bounce Rate) Hemen Çıkma Oranı

Hemen çıkma oranı, bir web sitesine bakmadan sitesiyi hızla terk eden ziyaretçilerin yüzdesidir. “Hemen çıkma”, kullanıcının başka sayfaları ziyaret etmesini veya başka işlemler yapmasını içermeyen bir ziyarettir. Dolayısıyla web sitesi için oldukça zararlı olan bu oranın düşük tutulması amaçlanıır. Kullanıcın aradığını bulmadığı veya yanlışlıkla tıklamasıyla başlayan bu süreç Google Analytics tarafından kullanılan algoritmaya atıfta bulunur ve yüzdelerle hesaplanır. 

Ayrıntılı Bilgi İçin:

CTA (Call To Action) Harekete Geçirici Mesaj

CTA harekete geçirici mesaj, bir web sayfasındaki ziyaretçinin işlem yapmasını teşvik edici metinlerdir. Dönüşüm sağlamayı amaçlayan bu mesajlarla kullanıcıların bir web sitesinde bir aksiyon yaratması istenir. Harekete Geçirici mesajlar genel olarak şu şekilde sıralabilir:

  • Şimdi Uygula
  • Şimdi Rezervasyon Yapın
  • Kitap Test Sürüşü
  • Şimdi ara
  • Kullanılabilirliği kontrol et
  • Bize Ulaşın
  • Bağış yap
  • İndir
  • Yol tarifi almak
  • Gösterim Zamanlarını Alın
  • Teklif Al
  • Teklif almak
  • Şimdi kur
  • Daha fazla bilgi edin
  • Şimdi dinle
  • Linki aç
  • Şimdi sipariş ver
  • Oyun oynamak
  • Ön kayıt
  • İstek zamanı
  • Menüye Bakın
  • Mesaj gönder
  • WhatsApp Mesajı Gönder
  • Şimdi satın al
  • Kaydol
  • Abone ol
  • Uygulamayı Kullan
  • Daha fazla izle

CR (Conversion Rate) Dönüşüm Oranı

Dönüşüm oranı, (Conversion Rate) internet sitenizi ziyaret eden potansiyel müşterilerinizin satın alma, form doldurma, telefonla iletişime geçme gibi hedefleri tamamlama oranınıdır. Yani web sitenize gelen kullanıcıların, planladığınız, istediğiniz hedefe ulaşıp ulaşmadığını ölçen başarı metriğidir. Bu hedeflerin gerçekleştirilebilmesi için mutlaka web sitenizde dönüşmesini istediğiniz ögelerin bulunması, bir dönüşüm hedefinizin olması gerekir. Bunlar form doldurma, arama, teklif alma gibi çeşitli metrikler kullanılarak inşa edilir.

 Dönüşüm oranını bulmak için; toplam dönüşüm sayısının, toplam ziyaretçi sayısına bölünmesi gerekir. Gelen kullanıcıların ne miktarda dönüşüm sağladıkları ölçümlenmesi gereken başlı başına uzmanlık gerektiren bir konudur. Dönüşüm oranlarının düzenli olarak takibi gerçekleştirilerek ölçümlere göre geliştirilmesi gerekmektedir.

CRO (Conversion Rate Optimization) Dönüşüm Oranı Optimizasyonu

Dönüşüm optimizasyonu oranı olan CRO, web sitenize gelen ziyaretçilerin ne miktarda müşteri sıfatı kazanabildikleri, yani satın alma gerçekleştiren müşterilerin yüzdesini artırmak için kullanılan etkili bir pazarlama sistemidir. CRO yöntemleri genellikle kullanıcıları web sitesinde bir web formu doldurma, bir deneme için kaydolma veya bir e-posta listesine katılma gibi belirli eylemlerde bulunmaya teşvik etmeyi içerir. Kullanıcıların ihtiyaçlarına cevap verip kazan-kazan ilişkisine dönüşen dönüşümlerin titizlikle optimize edilmesi gerekir. Yapılan reklam doğru hedef kitlesine ulaşmadığı takdirde dönüşüm sağlanamayacağından dolayı zaman ve para israfından başka bir durum söz konusu olmayacaktır. Dönüşümlerin optimize edilmesiyle ilgili ayrıntılı bilgi arıyorsanız dönüşüm oranı optimizasyonu kılavuz blogumuzu okuyabilirsiniz.

 CPC (Cost Per Click) Tıklama Başına Maliyet

Tıklama başına maliyet (TBM), reklamverenin bir tıklanması sonucu ödediği maliyettir. Reklam kampanasında her bir reklam tıklamasının maliyeti olarak nitelendirilen TBM, eklamların gösterilmesiyle değil tıklanmasıyla çalışmaktadır. Örneğin verdiğiniz reklama kimse tıklamadığı takdirde bir ücret ödemeniz gerekmezken reklamınızı gören ziyaretçinin reklamınıza tıklamasıyla ücretlendirilmeye başlarsınız. Tıklama başı maliyet kampanyalarında her bir tıklama için ne kadar ödeneceği önceden planlanır. Bu aşamada genellikle maksimum ödeme miktarını müşteri belirtir. Buna göre teklif verilir.

Bu kampanyada sektörle ilgili anahtar kelimeler kullanılır. Ne kadar çok anahtar kelime kullanılırsa, tıklama başına maliyet o kadar artar. Bütçeye göre anahtar kelime düşürülerek, reklam maliyetinin düşmesi sağlanır. Tıklama başı maliyet hesaplanması ise şu şekilde olur;

CPC = Tıklama Başı Maliyet x Tıklama Sayısı

TBM de Google Ads reklamları arasında en çok tercih edilen reklam modelidir. Bu reklam modelinin oldukça fazla kullanılmasının sebebi kontrlün bir nevi müşteride olması olarak karşımıza çıkar.

Ayrıntılı Bilgi İçin:

CTR (Clickthrough Rate) Tıklama Oranı

Tıklama oranı (TO), bir kampanyanın gösterimlerinin toplamına göre elde ettiği tıklamaların yüzdesidir. Yani web sitenizde dönüşümün elde eldilmesini istediğiniz butonları, bağlantıları, yönergeleri tıklayan kullanıcıların yüzdesini ifade eden metriktir. Tıklama oranı web sitesinde bulunan içeriklerin ne miktarda kullanıcıyla etkileşimde bulunulabildiğinin ölçer. Dolayısıyla kullanıcıların web sitenizdeki hareketlerini ölçümleyebilir gerekli iyileştirmeleri yapabilmenize olanak sağlar.

Tıklama oranı, tıklamalarınızın toplam gösterimlerinize oranıyla bulunur. Yüzde olarak ifade edileceği için 100 ile çarpmak gerekir. Örneğin, belirli bir reklam kampanyasında 10 tıklama ve 1000 gösterim varsa, TO %10’dir: (10 ÷ 1000) × 100 = 1 olarak bulunur.

CPL (Cost Per Lead) Müşteri Başına Maliyet

CPL (Cost Per Lead) web sitesi üzerinde hedeflenen işlemlerin yapılması için ödenen maliyet kalemidir. Yani reklamların yayınlanmasının ardı sıra bir kullanıcının formu doldurması, üye olması, iletişime geçmesi gibi adımları yapabilmesinin reklamverene maliyeti olarak karşımıza çıkar. Müşteri başına düşen maliyetin hesaplanabilmesi için şu adımlar gereklidir;

CPL= Tüm potansiyel müşteriler için reklam harcamaları / Toplam potansiyel müşteri sayısı

Olarak hesaplanır. Örneğin: 100 potansiyel müşteri oluşturma reklam maliyeti 1000 TL tutarındadır.

1000 Tl / 100 = 10 = TL cinsinden müşteri başına maliyet CPL’dir.

CPA (Cost Per Action) Edinme Başına Maliyet

CPA (Cost Per Action) her aksiyon için maliyet anlamına gelmektedir. Cost per action, yani edinme başına maliyet pazarlama yöntemlerinde gerçekleşen eyleme göre ödeme yapmayı temsil eden bir yöntemdir. CPC tıklama başına maliyet modeline göre daha etkilidir. Tıklama ile dönüşüm arasındaki farkı düşündüğümüz zaman, gerçekleşen bir eylem üzerinden ticaret yapılması hem daha güvenli hem de daha karlıdır.

 Hedeflenen aksiyon genellikle sabit ya da yüzdesel olarak ücretlendirilir. Edinme Başına Maliyet hesaplaması da tüm teklif stratejileri gibi belirli bir algoritmaya göre çalışmaktadır.

 CPA= Gerçekleşen Eylem/Maliyet şeklinde hesaplanmaktadır. Örneğin 1000 liralık bir reklam bütçesiyle 100 adet satış gerçekleştirdiyseniz 1000/100= 10 olarak bulunur. Reklamınızın CPA değeri 10₺ olarak belirlenmiş olur.

CPA da oldukça fazla takip edilen dijital pazarlama metriğidir. Ücretlendirme yalnızca ürün satışıyla gerçekleştiği için de oldukça çok sevilmektedir.

CPM (Cost Per Mille) Bin Gösterim Başına Maliyet

CPM’in (Cost Per Mille) Türkçe karşığı “Bin Gösterim Başına Maliyet” anlamına gelmektedir. Yani satın aldığınız reklamın 1000 kere gösterilmesi sonucunda ödeyeceğiniz maliyet anlamına gelir. Reklam için ödediğiniz toplam maliyet gösterim sayısına bölünür ve 1000 ile çarpılır. Yani CPM hesaplaması;

CPM = Maliyet / Gösterim Sayısı x 1000

 şeklinde formülize edilebilir. 

Görüntülenme (Impression)

Impression reklamınızın bir kere görüntülenmesi anlamına gelir. Yani bir kullanıcı, reklamınızı sayfada bir kere gördüğü zaman 1 impression gerçekleşmiş oluyor. Kullanıcı sayfayı yenilediği zaman reklamınızı tekrar görürse reklamınız 2 kere görüntülenmiş oluyor.

İnternet sitelerinin sayfa görüntülenme sayıları oldukça fazla olduğu için impression maliyetleri 1000 gösterim üzerinden hesaplanır. Bunun için de bin gösterim maliyeti olan CPM (Cost Per Mile) metriği kullanılır. Impression metriği dijital pazarlamanın en temel metriklerinden biridir. Reklamınızın görünürlüğü bilinirliğiniz açısından önemli olacaktır.

KPI (Key Performance Indicators) Anahtar Performans Göstergesi

Yapılan planlamalar sonucunda ulaşılması hesaplanan faktörlerdir. Kurulan firmanın ya da şirketin hedeflerine bağlı olarak gösterdiği performansın ölçüsüdür. KPI’lerin görülmesi için öncelikli olarak firmaların kendilerine hedefler belirlemesi gerekir. Bu hedeflerin de olabildiğince gerçekçi ve seçici olması önemlidir. Dijital pazarda hangi alanda büyüme görmek istediğiniz belli olmalıdır. Bu sitenize gelen ziyaretçi sayısı olabilir, verdikleri etkileşim miktarı olabilir hatta gelen e-posta sayıları da olabilir. Örnek olarak e-ticaret için dönüşüm oranı gösterilebilir.

ROAS (Return On Ad Spend

ROAS (Return On Ad Spend) yayınladığınız reklamın getirisini size gösteren bir metriktir. ROAS metriği ile reklamlarınızın performansını verimli bir şekilde yönetebilirsiniz. Roas, elde ettiğiniz kazancın reklam maliyetinize olan oranıdır. ROAS, dijital reklam dünyasında takip edilen bir pazarlama metriğidir ve reklam harcamalarının getirisini ifade eder. Toplam gelirinizin toplam reklam harcamanıza bölümü ile hesaplanır.

Örneğin, reklam harcamanızda her 1 TL için 5 TL gelir elde ederseniz, ROAS’ınız 5 olur. Ya da 10.000 TL gelir elde edip reklamlara 2.000 TL harcarsanız, ROAS’ınız 5 olur. 

ROAS iki unsurdan oluşur: Geliriniz ve reklam harcamanız. Bu nedenle ROAS’ınızı artırmak için reklamlarınızla elde ettiğiniz geliri artırmalısınız ya da reklamların maliyetini düşürmelisiniz.

 ROI (Return On Investment) Yatırım Getirisi

Yatırım getirisi (YG), belirli bir yatırımdan elde edilen getirinin yüzdesidir. Böylece yapılan yatırımın ne denli etkili olduğu gözlemlenir. Yatırım Getirisi sayesinde kar ve zarar durumlarınızı gözleyebilir, yatırımlarınızın size nasıl geri dönüşü olduğunu ortaya koyan metriktir. Roi Hesaplanması;

ROI = (Gelir – Yatırım Masrafı) / Yatırım Masrafı

Ortaya çıkacak ROI değeri, eğer 1’in üzerinde bir rakam değilse zarar ettiğinizi buradan anlayabilirsiniz. ROI ölçümlemesi yaptığınızda, size kazanç sağlayan kampanyalarınızla verimsiz kampanyalarınızı birbirinden ayırabilirsiniz. Böylece verimsiz kampanyalardaki yatırımınızı geri çekerek kâr ettiğiniz kampanyaya yatırabilir, kazancınızı artırabilirsiniz.

 Remarketing – Yeniden Pazarlama

Reklam verenlerin sitelerini daha önce ziyaret etmiş, ancak istenen işlemleri yapmayan müşterilere reklam göstermesine olanak tanıyan bir tür ücretli reklamdır. Bir şekilde daha önce sizinle etkileşime geçmiş kullanıcılara yeniden ulaşılarak müşteri sıfatı kazandırılmaya çalışılır. Doğru hedef kitleye yönelindiği zaman pazarda yeni müşteri aramaktan daha başarılı sonuçlar doğuran yeniden pazarlama birçok dijital pazarlamacı tarafından sevilerek kllanılan bir reklam türüdür.

SMM (Social Media Marketing) Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medya pazarlamasında; Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Printerest, LinkedIn gibi sosyal medya hesaplarından, markanın dijital pazarlama stratejisine uygun kampanyalar yönetmek ve bu kampanyaları pazarlama faaliyetlerinin içine dahil etmektir. Sosyal medya özellikle daha yakın zamanda daha fazla kullanıcı bulmuşken reklamverenler için muhteşem bir potansiyel taşımaktadır. Sosyal medyasında gezinirken ihtiyacı olan bir kullanıcıya doğru reklamın gösterilmesiyle müşteri olma potansiyeli olan insan sayısı artırılmaya çalışılmaktadır.

Web sitesine daha fazla trafik çekeceği için kullanıcıların zihninde marka bilinirliği yaratılır ve müşteri zihninde bir şekilde yer edinir. Dolayısıyla sosyal medya reklamcılığı üzerine mutlaka eğilmeli ve kullanıcılara kendinizi göstermekten çekinmemelisiniz.

Kalite Puanı (Quality Score)

Kalite puanı, Google AdWords tarafından “Tıklama Başına Ödeme” platformlarında atanan sayısal bir metriktir. Kalite Puanı; bir reklamın tıklama oranı, anahtar kelime alaka düzeyi, açılış sayfası alaka düzeyi ve diğer faktörlere göre belirlenir. Geçmişe dair performans verilerinden oluşur. Bir anahtar kelimenin önceki reklam açık artırmalarında gösterdiği performansın toplu şekilde tahmini olarak karşımıza çıkar. Bu verilere dayanarak anahtar kelimelerinizin her biri 1 ila 10 arasındaki ölçekten bir Kalite Puanı alır. 1 En düşük, 10 en yüksek skordur.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Sohbet aç.
💬 Yardımcı olmamızı ister misiniz?
👋 Merhaba,
Bilmeniz Gereken Dijital Pazarlama Terimleri ile ilgili bilgi almak ister misiniz?